Jag är en långdistanslöpare från Helsingfors. Mina huvudsträckor är 5000m och 10 000m och mitt mål är att vara med i de Olympiska spelen år 2016 i Rio de Janeiro. Där tänker jag springa fortare än någonsin förr. Vid sidan om löpning studerar jag på Hanken Svenska Handelshögskolan.


lördag 30 juli 2011

30.7.2011

Juli månaden närmar sig slutet. Tänkte göra en liten sammanfattning av sommaren...
Sommaren har varit rätt bra.

Började tävlingssäsongen 21.5 på Island med 10 000m (35.43). Resultatet försäkrade Junior EM platsen och brons i de nordiska mästerskapen. Tiden var ett par sekunder från mitt person bästa, men jag var ytterst nöjd, eftersom det blåste helt otroligt mycket.
Ganska snabbt efter Island sprang jag mitt rekord på 3000m (9.42). Det var ett stressfritt lopp, helt som Island också. Ingen stress eller någon push.
Veckan där på sprang jag 1500m ensam på en tävling, helt för nöjes skull. Det blev nytt rekord där också. (4.42) Samma vecka skulle jag löpa 10 000m, men den slutade vid 9500m pga. av kramp och förstreckning i vaden. Bittert! Där gick sedan 2 veckor på cykeln och i vattnet. Frustrerande! Men som tur förstod jag då göra något annat vettigt. Åkte upp med mina vänner till en av deras sommarstugor. Det var härligt! Vi hade det riktigt kul! Dessutom diskuterade jag in oss på pop kalaset, så att vi fick barnbiljetter. Schyssta typer! Kvällen var bra!

Midsommaren sedan ganska snabbt. Lari kom till Finland och jag fick börja springa igen. Kuortane skulle ha varit ett alternativ, men pga. benen blev det Laris mammas systers sommarstuga. Midsommaren gick lugnt. Den hårda träningen på lördag kändes riktigt dåligt. Det var första gången på bana på en tid, och så kändes det också. Det var den värsta träningen på länge. Jag var typ gråtfärdig, eftersom det kändes så  dåligt. Den dåliga känslan fortsatte i typ två veckor. Sprang en tävling i Sverige, och resultatet var ett bottennapp. Livet var rörigt under dessa veckor. För mycket var på gång och jag var ständigt trött.  Rakt efter Sverige åkte jag till Frankrike för att se min systers mode show. Resan var bra, men tröttsam.

1.7 åkte jag till Hangö för att ladda batterierna för 1.5 vecka. Där var jag ända till jag åkte till Tjeckien. Träningarna gick bra, och det var kul att få vara med vänner och familj. Kimmo kom också till Hangö för att kolla på träningarna. Efter Hangö åkte jag då till Tjeckien. Det blev ett personligt rekord på 10 000m och 10 plats på junior em. Det kändes fint att lyckas på en så stor tävling! Tråkigt nog blev jag sjuk på resan. Rakt från Tjeckien åkte jag till Tyskland för att hälsa på Lari. Det var riktigt mysigt, även om jag var sjuk. Rakt från åkte jag till Lapinlahti för att springa 3000m. Antibiotikan tröttade ut mig och allt resande. Tiden var usel. 10.01. Därefter åkte jag hem, sprang ett rekord på 1500m (4.37) och en helt okei 5000m. Vädret var sjukt hett och det var ett ensamlopp. Tiden var typ 20 sek från mitt personbästa, men jag är ändå nöjd.

Nu tränar jag inför Kalevan kisat. Benen är riktigt dåliga vid tillfället. Musklerna är lite väl tighta nu, men  jag tar riktigt väl hand om dem nu. Idag blir det hård träning på Djurgården, dit även Kimmo kommer. Det blir skoj. Nu koncentrerar jag mig 100% på Kalven kisat. Tiden efter det berättar jag senare om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar