Jag är en långdistanslöpare från Helsingfors. Mina huvudsträckor är 5000m och 10 000m och mitt mål är att vara med i de Olympiska spelen år 2016 i Rio de Janeiro. Där tänker jag springa fortare än någonsin förr. Vid sidan om löpning studerar jag på Hanken Svenska Handelshögskolan.


fredag 16 december 2011

En överblick


Tentveckan är över. Skönt! Idag har jag gjort allt för mycket! Jag har varit i apoteket, biblioteket, tränat, gjort en tent, varit i ÅA och äta lunch, packat, städat och nu äntligen får jag sitta 4 timmar i tåget. Jag ser fram emot denna resa. Äntligen behöver jag inte göra något annat än bara vara i fyra timmar. Dagens tent gick bra, vilket är pricken på i:et.  Andra trevliga saker är att jag får se min tränare och mina löpkompisar idag. Det är kul! Junior Em- laget splittras nu till jullovet. En del åker till Portugal, en del till Spanien och en del till Sydafrika. Så det är verkligen kul att se dem före våra långläger.

Hoppeligen har jag allt bra där i Vasa. Tyckte nog att jag fiksade allting i ordning före min avfärd.  Tråkigt bara att jag inte hann säga hejdå till mina vänner. Som tur hann jag se Frida och Kåla samt några andra som skall på utebyte. Det tråkiga var ju dock att jag har "superstressat" hela dagen, så jag kunde inte koncentrera mig på dem andra. Förlåt! 

Nu hoppas jag bara att jag hålls frisk och hel. Det är min högsta julklapps önskan. Jag var till apoteket och köpte Burana, Finrexin, Icepower, Ört- droppar, Bafusin, Compeeds+ gel, tejp, solkräm och annan hudvård… Vad har jag glömt?

Jag har i varje fall typ med mej en miljon par skor. Jag tror jag skall lämna några par hemma i Grankulla. Som tur får jag vara en natt hemma, fören jag åker iväg.  

Vad som stressar mig nu när jag skriver detta är min förra höst. Hur han mina dåliga vanor påverkat på min kropp? Dåliga sömn- och matvanor... En mycket splittrad dygnsrytm, hårda träningar och för lite tid att återhämta mig. Vi får se det i morgon när jag skall löpa testet. Det är bra att få se konkreta svar på hur min kropp mår genom laktat och andra blodvärden. Jag är nog mycket rädd för svaren. Dom kan ju inte vara bättre än förra året… Eller kan dom? Hoppas!

I varje fall ser framtiden ljus ut.  Nu skall jag på läger med andra löpare för en lång tid. Därefter åker jag tillbaka till Vasa och sedan skall jag läsa på tenter samt träna. Dessutom får jag bo hemma i min egen lägenhet och ha koll på mina grejer. Jag tänker nu påbörja ett nytt kapitel, ett bra kapitel som jag fokuserar på träning och skola och förstås min hälsa.  Det känns bra nu och denna känsla tänker jag hålla.

Mina mål inför träningssäsongen är att träna kvalitativt och smart. Dessutom tänker jag komma ihåg att ta hand om mina fötter. Jag skall aldrig mera låta något som skavsår vara en orsak att inte kunna träna. Dock var denna gång min räddning, eftersom mina vader började kännas riktigt dåliga.  Jag skulle inte ha stannat upp utan skavsåren. Allting har en mening.. hehe.. Orsaken varför jag tappade typ skinnet under mina fötter var felstegen jag gjorde under många träningspass. Jag trampade helt enkelt fel, eftersom det gjorde så ont i vaderna. Jag aktade dem, och detta orsakade såren.

Positivt med hösten/vintern har varit att jag har fått umgås mycket med vänner och har nu hittat min plats i Vasa. Jag har alltid trivats i Vasa, men jag har försökt leva någons annans liv. Nu är jag ensam och det känns bra.  Jag tror jag kommer att komma hem som en ny människa från Syd-Afrika. Att bara träna och vila är just vad jag behöver.  Tack för det! 

Nu skall jag njuta av att bara vara och hoppas att benen mår bra imorgon. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar