Jag är en långdistanslöpare från Helsingfors. Mina huvudsträckor är 5000m och 10 000m och mitt mål är att vara med i de Olympiska spelen år 2016 i Rio de Janeiro. Där tänker jag springa fortare än någonsin förr. Vid sidan om löpning studerar jag på Hanken Svenska Handelshögskolan.


tisdag 29 maj 2012

En helt vanlig tisdag

Jag vaknade 6.30. Jag försökte somna om men det gick inte. Här igen märker jag, att jag måste ta itu med att lära mig att slappna av. Jag fick ju sömn först 1.30, så de blev en lite för kort natt. Jag har nu en sommar på mig att lära mig att slappna av. Jag skall börja med akupunktur fastän jag har nålskräck av det värsta slaget. Alla som varit med mig när man sticker nålar i mig vet vad jag talar om. Jag är svim färdig före laktattesten ens börjat eller då är jag vit av skräck, då man skall ta blodprov av mig. Not cool.

I varje fall. Jag åt morgonmål. Kastade Sebu till hans inträdesprov, dit jag också hade planerat anmäla mig, men då jag väl började planera nästa läsår och följande märkte jag, att jag inte kan ta emot platsen ens om två år. Nästa år ännu vanliga studier och sedan skall jag börja skriva kandidaten. Jag kan inte helt enkelt skriva kandidaten, träna och gå där på vid en annan skola, som inte ens är i samma stad som mitt hem. Jag måste först skriva kandidaten från Hanken, sedan fundera om vad eller var jag vill möjligtvis studera fören jag gör min magister. Min pappa och Sebu har rätt med att jag kanske tar lite för mycket på mig hela tiden. Om vi går tillbaka till mitt huvudproblem , som är att slappna av och sova, kan jag nu inse att kanske det här var det bästa att jag skippade inträdesprovet. Jag borde bara ha insett det tidigare, så att jag kunde ha stött Sebu bättre. Jag är dock väldigt stolt och glad att han gick och göra inträdesproven. Hoppas han har en bra känsla efteråt, även om han offrade sin vilodag till inträdesproven som räcker från 8-17.00. Inte direkt en vilodag och pricken på i:et är ju de fysiska testen som görs där. Han klarar sig nog bra, men med tanke på hans fotboll, är det en väldigt dålig tidpunkt. För mig skulle det ha varit samma.

Min förmiddag har gått till att jag tvättat byke, städat, lagat en makaronilåda och tränat. 16.5km länken kändes underligt tung, fastän jag hade en lätt 20km+ 5km igår. Jag kände mig aningen svag idag, vilket var konstigt. Medelhastigheten och pulsen var ändå helt ok, (145: 5.24min/km) Pulsen dock aningen högre än normalt ännu, men det är pga. av flunsan jag haft.

Min läkare ringde idag och berättade mina blodvärden. Allt var bra, förutom att mina vita blodkroppar var lite "kohollaan". Vet inte hur jag skall översätta det. Svullna? Kanske inte? Jag är däremot svullen, eller så känns det i varjefall. Ush.

Nu skall jag försöka vila en stund, och sedan börja förbereda mig inför min andra träning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar