Jag är en långdistanslöpare från Helsingfors. Mina huvudsträckor är 5000m och 10 000m och mitt mål är att vara med i de Olympiska spelen år 2016 i Rio de Janeiro. Där tänker jag springa fortare än någonsin förr. Vid sidan om löpning studerar jag på Hanken Svenska Handelshögskolan.


torsdag 5 april 2012

Tack!


Tack!

Jag sov underligt bra. Jag vaknade först kl. 8 och kände mig helt okei. Mätte temperaturen och den var 35.2C°, alltså normaltemp för mig. Två timmar senare bollade jag ännu med tanken om att skall jag träna idag eller inte. Mätte temperaturen på nytt 36.2, fan. Kände mig lite tröttare än igår, men huvudet kändes ändå rätt klart.  

Jag bestämde mig för att testa kroppen och tillåta mig själv att vila idag också, om det behövdes. Så förmiddagens träning fick vara allt mellan 10 minuters promenad till 10 kilometers löpning. Det blev 200m gång och 12.5km löpning. Benen kändes OTROLIGT bra! Annars svettades jag mer än normalt och pulsen var aningen högre, men ändå långt under min tröskelpuls till den anaeroba farten. Bra så.
Orsaken varför benen kändes bra, var säkert gårdagens totalvila och de facto att jag åt som en häst igår. Alltså riktigt mycket. Varför jag tillåter mig själv att äta massor ohälsosamheter och kolhydrater vid jämna mellanrum, är att jag har märkt att träningarna flyter på jättebra efter mina ”godisdagar”. Under dom här dagarna, spelar det precis ingen roll vad jag äter. Igår åt jag exempelvis dubbelt mera ris och pasta än normalt + ett paket kex och choklad. Där har ni svaret till varför jag inte ser ut som en maraton-löpare. Men det är svårt att sluta med godisdagarna, när det är för det första så himla trevligt att äta godsaker och dessutom få en liten extra kick inför kommande träningarna. Varför sluta? För att väga 4-5kg mindre? Kanske jag skulle löpa fortare om jag skulle väga mindre, men det är inte helt enkelt att tappa vikt på ett hälsosamt sätt för en ex- anorektiker. Inte för någon annan heller för den delen, men jag anser att det är viktigare för mig att må bra, och ha ett lite slappare förhållande till mat. Om jag springer min halvmaraton fortare än någonsin förut, tänker jag inte sluta med mina godisdagar.  

Kaisa och Johanna är nog super trevliga kämppisar. Har typ skrattat ihjäl mig idag. 35.8C° YES, det har inte stigit efter träningen i varje fall! Och jag har inte ätit några verkstillande.

Träning nr 2. Gick bättre än den första! Jag blir frisk igen! WUHUHU!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar