Jag är en långdistanslöpare från Helsingfors. Mina huvudsträckor är 5000m och 10 000m och mitt mål är att vara med i de Olympiska spelen år 2016 i Rio de Janeiro. Där tänker jag springa fortare än någonsin förr. Vid sidan om löpning studerar jag på Hanken Svenska Handelshögskolan.


måndag 30 maj 2011

ÄNTLIGEN!

Skönt!

Min blog har inte fungerat på en vecka. Jag skulle ha haft så mycket att säga, men det får nu bli eftersom jag orkar inte börja berätta allting. Men några plock av veckan efter Island. Jag har tränat väldigt effektivt och märkt hur lätt man kommer över 100km per vecka. Jag borde hålla mig där vid 100 -120väl, för att sydda benen. Men de två senaste veckorna har jag enbart löpt och inte cyklat eller simmat så de blev nu lite över 120km. Benen känns bra. Till skillnad från förra året har jag verkligen försökt löpa mycket på sand och minimera löpande med spikskor. Jag har tränat med spikskor tre gånger efter förra hösten, och då enbart det sista 1000m draget.

En förändring i min träning är att, då jag börjar mina morgon/lugna länkar börjar jag väldigt lugnt. Den första km är oftast 5.30-5.20, men därefter ökar farten helt av sig själv. På detta sätt hinner min kropp med mycket bättre. Och det stör inte ens mera om jag har en puls på typ 115 i början. Detta är också helt otroligt förra året sprang jag inte en enda länk med pulsen under 140. Nu är de vardagsmat. Fast det känns nästan onödigt att löpa med 125-135s puls gör jag det ändå, för att hålla idén med träningen. Farten är ändå helt tillräckligt hård, och någongång känns det att jag skulle det inte kännas bra att löpa un återhämtande under 5mins fart. Men det beror på dagen.

Jag hade en helt super träning förra veckan. 4,2,1km drag. Den hör absolut till mina favoriter. För en gångs skull kändes det som om jag verkligen måste springa. haha, inte bara fundera på att lugna ner lugna ner.. Första km gick alldeles för långsamt, vilket orsakade en väldigt hård nästa km. därefter hittade jag den rätta farten. Super bra träning!

Igår löpte jag Kurre-rundan rutten till min morgonlänk. Rutten är underbar. Solen sken och fåglarna kvittrade i skogen. Min morgon var perfekt. 10.5km länk på 52min. Riktigt skönt.
Kvällspasset var också väldigt trevligt. Löpte igen lite extra. (OJ, jag måste skärpa mig) Toni kom ti Grankullas plan och göra sin fartuthållighets -träning. Jag hade snabbhet och ett 2-3mins drag, som i slutspelen blev 1km på 3.11. Det kändes bra, och jag löpte inte på fullt. Jag tänkte att jag skulle löpa två varv, men men... Det gjorde jag inte.

I kväll har jag ett 3000m lopp. Det är fullpackat med deltagare. Får se hur jag klarar av det. :) Bra övning. Jag tänkte att jag löper bara i någons pace, och om jag har lust vid sista två tre varven ökar jag på.

Solen skiner nu och himlen är blå. Det blir en halv dag på terassen eller på gården! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar