Jag är en långdistanslöpare från Helsingfors. Mina huvudsträckor är 5000m och 10 000m och mitt mål är att vara med i de Olympiska spelen år 2016 i Rio de Janeiro. Där tänker jag springa fortare än någonsin förr. Vid sidan om löpning studerar jag på Hanken Svenska Handelshögskolan.


söndag 3 april 2011

3.4.2011


Nu har jag varit en vecka i Portugal. Tiden har gått mycket snabbt, nästan för snabbt. Hade inte tänkt att det skulle gå såhär fort. Jag har alltså trivts super bra! Solen, värmen, vännerna gör vistelsen ännu roligare. Det är verkligen skönt att leva med andra atleter, eftersom man inte behöver fundera på hurdan dagsrytm man borde ha eller när man borde äta eller dylikt. Alla tänker likadant och prioriterar samma saker.
Ätandet går bra, sovandet inte så bra. Sov typ 3.5h två nätter sedan, och före det har jag vaknat typ 2-4 gånger per natt. Störande… Förra natten sov jag nästan i ett streck 6h+ 1h, vilket var bra.

Idag fick jag veta en ganska viktig grej. Jag har hittills trott att min lugna fart är 5-5.10/km, men den visade sig att vi drog 4.45/km med Mari vår långa länk. Pulsen var helt rätt, nästan lägre än normalt. Dvs. vi sprang 20+km på 1.37. Helt ok. Måste tala med Kimmo. Inte betyder detta att varje lång länk är denna fart, men att jag överhuvudtaget någon gång löper denna fart typ 20 km länkar…

Jag trivs verkligen i Maris sällskap, hon är så trevlig. Några andra bekantskapar, som jag gjort här på lägret är massörerna från en massage- skola i Spanien och sedan Englands armés friidrottslag. Det är toppen med nya människor! Det är otroligt hur snabbt jag blev kompis med Elisa massören, hon är super kul. Tråkigt att hon far redan imorgon…

Igår hade jag en helt toppen träning. Jag skulle cykla och simma, men fick lov av Kimmo att springa cykel- delen. Det blev triathlon- träning! Så coolt! Sprang med simdräkt och löpshorts, samt Maris landslagspåse på ryggen, där jag hade vatten och simglasögon och hatt. Jag kände mig verkligen riktigt professionell! J  Alltså jag sprang typ 4km simmade 4km och sprang hem 4.5km. Riktigt effektivt! Löpningen blev lite väl lång. Kom inte ihåg hur långt simhallen var.

Imorgon får jag dra min favorit träning, dvs. 3,2,1 km:s drag. Yes! Nu skall jag dra dem riktigt smart. Jag tänker löpa just så som planerat. Det skulle vara toppen, om dem kändes bra, efter dagens långa och gårdagens lite väl hårda tempo träning… Jag borde bara ha hållit farterna lite lugnare, men det kändes så bra och idag kändes det ännu bättre. Måste väl stretcha ordentligt idag, så att benen känns lätta imorgon. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar